رویداد استارتآپ دانشگاه غیاثالدین جمشید کاشانی در مورخ 30 تیر سال 1395 در ساختمان پژوهشی دانشگاه غیاثالدین جمشید کاشانی به مدت سه روز آغاز شد.
استارتآپ دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی
رویداد استارتآپ دانشگاه غیاثالدین جمشید کاشانی در مورخ 30 تیر سال 1395 در ساختمان پژوهشی دانشگاه غیاثالدین جمشید کاشانی در مکانی به مساحت 2700 متر مربع صورت گرفت. این رویداد با سخنرانی خیر مقدم قائم مقام رییس دانشگاه غیاثالدین جمشید کاشانی، به مدت سه روز آغاز شد.
روز اول
در این مراسم جناب آقای دکتر سعید سهرابپور، رییس اسبق دانشگاه صنعتی شریف و جناب آقای دکتر علیرضا فریدونی سرپرست مرکز رشد جامع استان قزوین به عنوان سخنران حضور داشتند.
جناب آقای دکتر فریدونی درباره خلاقیت و نوآوری در کسب و کار و المانهای مهمی که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد، برای شرکتکنندگان صحبت کردند. و در ادامه با استراحت کوتاهی در قالب میان وعده، مراسم ادامه پیدا کرد.
جناب آقای دکتر یحیی تابش که جزو هیات موسس، این دانشگاه هستند وهم اکنون در دانشگاه استنفورد به عنوان پژوهشگر حضور دارند ویدئو کنفرانسی، درباره تکنیکهای کارآفرینی در ایران آماده کرده بودند که برای حضار پخش شد. که درآن مباحث مفیدی درباره توسعه اقتصادی در ایران و بحرانها و موانع و نیز راهحلهای آن مطرح شد. ایشان در این ویدیو، برگزاری استارتآپها را برای کسانی که صاحب ایده هستند و لزوما دانشجویان دورههای کارشناسی ارشد و دکتری، بسیار مفید دانستند.
در ادامه جناب آقای دکتر ابراهیمنژاد مدیر دپارتمان مجتمع فنی تهران نیز درباره کارآفرینی و کسب و کارهای موفق به صحبت پرداختند. با معرفی روشهایی که کمپانیهای موفق از آن بهره می گیرند، لزوم استفاده از روشهای جدید به جای روشهای سنتی را متذکر شدند.
بعد از صرف ناهار سخنرانی چالشی با کارآفرینان آغاز شد که در این قسمت جناب آقای مهندس زارعی مدیر عامل شرکت رایبد و جناب آقای میرزایی مدیر عامل شرکت پویش پارت، درباره تجربیات، عوامل موفقیت و یا شکست در یک کسب و کار موفق به صحبت پرداختند. و تاثیرات موثر اقتصاد مقاومتی که باعث رشد، تشویق و تربیت نسل جدیدی از کارآفرینان شده است عنوان شد. و نیز گفته شد که توسعه فنکارآفرینی میبایست در جهت نیاز بازار باشد. در غیر این صورت با شکست مواجه خواهد شد. در ادامه شرکتکنندگان در گفتگویی چالش برانگیز نقطه نظرات و سوالات خود را با کارآفرینان مطرح کردند. و کارآفرینان با توجه به حضور در عرصه صنعت به محوریت ایدهها جهت دادند.
در ادامه به هر یک از شرکت کنندگانی که صاحب ایده بودند یک دقیقه فرصت داده شد تا ایده خود را برای حضار مطرح کنند. 33 ایده مطرح شد و برای رایگیری روی دیوار نصب شد. در نهایت 11 ایده به عنوان ایدههای منتخب انتخاب شد و شرکت کنندگان در 11 گروه، کار تیمی را آغاز کردند.
ایدهها:
1.سرویس آنلاین (اپلیکیشنی در زمینه ارتباط بین تعمیرکاران، مشتریان... برای به اشتراک گذاری اطلاعات و وسایل)
2.چابوک(اپلیکیشنی در زمینه انتشار کتب، برای گرفتن فیدبک کتب قبل از چاپ و انشار چند صفحه از کتب قبل از خرید...)
3.یونی لینک(اپلیکیشنی در زمینه به اشتراک گذاری لوازم و کتب و جزوات دانشجویی...)
4.کلبه شیرینی(اپلیکیشنی در زمینه اطلاعات کیکها و شیرینیهای موجود در مغازهها و سفارش و خرید...)
5.مامان بزرگ(اپلیکیشنی در زمینه خرید و فروش ترشی و شیرینی و دستاوردهای خانگی...)
6.اینورتر شارژی
7.نگهداری گوشی روی شارژر
8.نیوزکاو(اپلیکیشنی در زمینه جمعآوری اخبار به نحوی خاص)
9.ترازیاب سطح آب
10.جلوگیری از استفاده غبرمجاز برق
11.مواد غذایی سالم جایگزین مواد غذایی ناسالم
روز دوم
دکتر محمد مهدی جهانبخت که فارغالتحصیل دکتری رشته کارآفرینی از دانشگاه کارنگی ملون آمریکا هستند، کارگاه آموزش بوم مدل کسب وکار را برگزار کردند. نظر به اینکه ایشان استادیار کارآفرینی دانشگاه سیلم استیت هستند، شرکتکنندگان را با مسایل روز کارآفرینی آشنا کردند.
ایشان بعد از برگزاری کارگاه جهت مشاوره و آموزش در زمینه بوم کسب و کار در کنار تیمها حضور داشتند.
روز دوم کار تیمی شرکتکنندگان با کمک مربیان انجام شد که مربیانی در زمینه کسب و کار، گرافیک، مربی متخصص در زمینه اپلیکیشن نویسی و برنامه نویس... در کنار تیمها برای مشاوره و راهنمایی حضور داشتند.
در خلال کار تیمی گروهها، ویدئو کنفرانسی از دکتر سید مهدی خلیق رضوی پخش شد. ایشان فارغ التحصیل دانشگاه کمبریج انگلستان، محقق فوق دکترای دانشگاه mit هستند وی همچنین یکی از موسسان شرکت دانش-بنیان دایمنتک (Diamentech) میباشد و در حال حاضر سمت مدیریت علمی شرکت را به عهده دارند که در این ویدئو که برای این استارتآپ آماده کرده بودند درباره دلایل و چگونگی تاسیس این شرکت صحبت کردند. و نکات مهمی که در تاسیس یک استارتآپ باید مورد توجه قرار گیرد را بیان کردند.
روز سوم
دکتر فرزانه افتخاری که دانشجوی دانشکده طراحی دانشگاه کارولینای شمالی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ازدانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هاروارد و فارغ التحصیل از دانشگاه آریزونا در زمینه design research هستند، کارگاه آموزشی بازاریابی و طراحی برند را برگزار کردند. که ضمن بیان آموزشهایی در این زمینه، لزوم به کارگیری روشهای آکادمیک را به جای روشهای سنتی موکد کردند.
در ادامه دکترمحمد نوشاد فوق دکترا برق از دانشگاه هاروارد، فارغ التحصیل دانشگاه ویرجینا، از بنیان گذاران vlncomm llc درباره یک ایده در زمینه شبکههای وای فای که پیادهسازی کردهاند و به موفقیت رسیده است، سخنرانی کردند.
تیمها تا ساعت 14 فرصت داشتند تا پاورپوینتی از نتایج کار خود ارایه کنند.
بعد از قرعهکشی برای ترتیب تیمها، به هر گروهی 5 دقیقه برای ارایه کار به هیأت داوران فرصت داده شد.
داوران بعد از شنیدن کار تیمها نظر خود را برای تعیین تیم برنده اعلام کردند.
پس از رایگیری توسط داوران سه تیم به عنوان برنده انتخاب شدند.
1.تیم اینورتر شارژی
2.تیم جلوگیری از استفاده غبرمجاز برق
3.تیم سرویس آنلاین
جوایز تیمهای منتخب:
تیم اول: سه میلیون وجه نقد به همرا 6 ماه استقرار رایگان در استارتآپ غیاثالدین
تیم اول: دو میلیون وجه نقد به همرا 6 ماه استقرار رایگان در استارتآپ غیاثالدین
تیم اول: یک میلیون وجه نقد به همرا 6 ماه استقرار رایگان در استارتآپ غیاثالدین
رویداد به طور کامل توسط شبکه ناب تحت پوشش خبری قرار گرفت.